יוגה כדרך חיים (כפי שהופיע ב – ynet)

יוגה כדרך חיים (כפי שהופיע ב – ynet)

בחודש דצמבר 2006 התקיימה בעיר פונה שבהודו סדנת יוגה בת שבוע, תחת הכותרת "יוגה סהדנה"- פרוש המילה "סהדנה" מסנסקריט הינו-תרגול רוחני
הסדנה הועברה במשותף על ידי ב.ק.ס. איינגר-מאסטר יוגה מהחשובים בעידן המודרני, הוגה ומפתח שיטת איינגר-יוגה ובתו גיטה איינגר,רופאה בהסמכתה וממשיכת דרכו של אביה בן ה-86.
העיר פונה, אשר נמצאת שלוש שעות נסיעה מבומביי (או בשמה החדש –מומבאי), היא מהערים בהן זיהום-האויר הוא מהגבוהים בעולם , בכניסה לתחנת הרכבת של העיר מוצב שלט ועליו כתוב:"חלקיקים מרחפים לנפח בכמות הגבוהה מ-50יחידות הינה בלתי ראויה לנשימה.היום נמדדה כמות של 166". ומתחת כתוב:"השלט ממומן באדיבות חברת TATA ".החברה הנ"ל היא היצרנית הבלעדית בהודו של אוטובוסים, משאיות ואוטו-ריקשות. או במילים אחרות, מזהמת האויר הגדולה בהודו…
הסדנה נערכה באולם גדול בהשתתפות 525 מתרגלים מ- 22 מדינות(ביניהם 12 מישראל), ברובם המכריע מורי איינגר-יוגה.
עם הגיענו לתרגול הבוקר ביום הראשון לסדנה , התברר שצפיפות-האוכלוסין באולם היא בסטנדרטים הודיים ולא מערביים. הרצפה נעלמה מתחת למזרוני-היוגה אשר גלשו אחד מעל השני. מסביב האירו הזרקורים של צוותי הצילום (כל הסדנאות בהדרכת האיינגרים מצולמות ונצרבות על תקליטורי ( D .V.D באור מסמא… לא בדיוק תנאי פתיחה אידיאלים לסדנא אינטנסיבית של יוגה הכוללת אסאנות (תנוחות יוגה) ופראניאמה ( נשימה יוגית).
אך התנאים האובייקטיבים הלא נוחים התפוגגו ונשכחו אחרי זמן קצר. ההסברים המדויקים שליוו כל תנוחה ותנוחה, שהיו מגובים ומועצמים בתובנות, בלתי נתפסות לפעמים, על גוף האדם ועל התהליכים והמצבים הנפשיים בהם נמצא המתרגל בזמן התנוחה וכתוצאה ממנה, הביאו אותי לרמות תרגול והבנה שאליהן  לא הגעתי קודם לכן. ככל שהתקדמנו בימי הסדנה הלכה והתבססה בי תחושה של נינוחות גופנית ושל שלווה נפשית. מהודו חזרתי עם תקווה שאצליח להעביר ולו מעט ממעין הידע השופע הזה לתלמידיי.

יוגה היא כיום מונח מוכר כמעט לכל אדם בוגר בעולם המערבי, ולמיליוני אנשים ברחבי העולם, היוגה היא חלק בלתי נפרד מתרבות הפנאי, פעילות שכבר אי אפשר בלעדיה וחסרונה יהווה פגיעה קשה באיכות חייהם. אם אשאל מתרגלי יוגה מדוע פנו אל היוגה מלכתחילה, נקבל ברוב המכריע של המקרים תשובה אחת מבין התשובות: "בכדי להיפטר מבעיה גופנית מציקה", "בכדי לשמור על גוף צעיר, גמיש וחזק" או "בכדי למצוא שלוות נפש". אך אם נשאל אותם את השאלה "איזה תפקיד ממלאת היוגה היום בחייך?" נקבל מן הסתם תשובה רחבה הרבה יותר הנוגעת כמעט לכל פן בחייהם.

מהי אם כן היוגה?
מקור המילה יוגה הוא מן השורש יוג‘, אשר משמעותו בסנסקריט היא איחוד, חיבור.
על-פי פילוסופית הסמקאיה ממנה שואבת היוגה , בכל אדם קיים ה‘אני האמיתי‘, ה‘רוח‘.
היוגה היא הדרך ‘פנימה‘ וההתחברות אל עצמנו.
איש אינו יודע במדויק כמה אלפי שנים קיימת היוגה כחלק מרכזי מן התרבות ההודית. במשך דורות הועברו רזי היוגה כתורה שבעל-פה עד שהועלו לכתב, לפני כאלפיים שנה, ע"י פטנג‘לי בטקסט שנקרא ‘היוגה-סוטרות של פטנג‘לי‘.
מאז כתיבת היוגה-סוטרות ועד היום פטנג‘לי הוא בר-הסמכא בעולם היוגה. על פי תוכן  היוגה-סוטרות ניתן להגדיר את היוגה כ‘מדע-רוחני‘, מדע העוסק בחיפוש וגילוי עצמי. הטקסט מתאר בפסוקים מתומצתים את השלבים בדרך למטרה, את המכשולים הניצבים בפני היוגי בכל שלב ושלב ואת הדרכים להתגבר עליהם.
על פי פטנג‘לי שתי אבני-היסוד של היוגה הן אביאסה ( תרגול מתמיד, השקעת מאמץ ) וואירגיה ( וויתור, אי-התקשרות). כל ספורטאי יודע שבכדי להגיע להישגים צריך תוכנית אימונים מסודרת וכגודל  ההשקעה באימונים במסגרת תוכנית זו , גודל ההישגים בתחרויות. אך לעומת מטרות הספורטאי (או כל פעילות הישגית אחרת) שהן ‘חומריות‘, מטרת היוגי היא ה‘רוח‘ אשר בתוכו שלחלוטין אינה מוכרת לו עד אשר יגיע אליה ויתחבר עמה. ולכן עליו לוותר ולא להיקשר אל כל הישג זמני אותו ‘הרויח‘ כתוצאה מתרגול היוגה בכדי לא להיעצר בדרך. ניקח לדוגמא את הסיבות שמנינו לפניית אנשים אל היוגה. תרגול היוגה אכן שומר על הגוף צעיר וחזק, אך אם זו תישאר מטרת המתרגל והוא לא ישכיל להרפות ממנה, ישאר המתרגל בשלב הפיזי של תרגול היוגה. אם ‘יתקע‘ המתרגל בחיפוש אחר שלוות נפש הוא אכן ישיג אותה במידה רבה אך דרכו תיעצר והוא לא יגיע אל ה‘אני האמיתי‘ שלו.
חשוב לציין שהוויתור הוא ברמה הרגשית בלבד, בפועל התרגול המתמיד ממשיך לתחזק את הגוף ולהרגיע את הנפש והוויתור בהיותו הפן הרוחני של תרגול היוגה משלים את מכלול הגוף-נפש-רוח כיחידה הרמונית.